Zámková dlažba
Zámková dlažba
Pokládku zámkových dlažeb je vhodné provádět za příznivých klimatických podmínek, v období začátkem jara do konce podzimu dle vhodného počasí. Kvalita položení dlažby totiž závisí nejen na pečlivé přípravě, ale rovněž na kvalitě finálního spárování, které by se mělo provádět za sucha.
Betonovou zámkovou dlažbu lze využít pro dláždění pěších cest, vjezdů a parkovacích ploch pro automobily,na terasy a do pergol. Výrobci dodávají betonové dlažby z vibrolisovaného betonu, v mnoha variantách provedení a ve vícero barevných odstínech. Na trhu je pro výběr zámkové dlažby dostatek výrobců betonových zámkových dlažeb např. BEST, SEMMELROCK, BETON BROŽ, KB BLOK, DITON,CS BETON atd. Stěžejním prvkem pro pokládku zámkové betonové dlažby je příprava podloží a podkladních vrstev, kdy se rozlišuje zdali jde o pochozí zámkovou dlažbu pro pěší,nebo zda jde o dlažbu po které budou jezdit vozidla s nižší nebo vyšší tonáží. . Tyto faktory jsou stěžejní pro správné položení zámkové dlažby, protože na nich závisí životnost dlažby, účelnost a estetika kompletního díla. Jak tedy správně postupovat, aby betonová dlažba vydržela co nejdéle a mohla tak sloužit dlouhá léta?
První fáze: Příprava podloží je základ
Nejdříve je potřeba si vyznačit vytýčení plochy a sklonu pro možný odtok dešťových srážek po pokládce betonové dlažby. Prvním bodem vlastní stavby je příprava pro podloží, které spočívá v provedení výkopu stávajícího povrchu „zeminy“,nebo vybourání plochy „beton“. Poté následuje zhutnění a úprava dna výkopu. Hloubka výkopu závisí na účelnosti a zatížení budoucí betonové zámkové dlažby. Pro pojezdovou plochu (vjezd či odstavnou plocha pro automobily) lze počítat s výkopem o celkové hloubce zhruba 35 až 55 cm,dle tonáže vozidel které budou po dlažbě jezdit. U pěších nezatížených cest “chodníků“ se jedná o hloubku 20-25 cm. Po provedení výkopu tzv. „kufru“ přichází na řadu zhutnění výkopu vibrační deskou nebo válcem. Zhutněné dno výkopu by mělo kopírovat zamýšlený sklon budované plochy zámkové dlažby tak, aby podkladní vrstvy ze štěrkodrtí různých frakcí měly ve všech místech stejnou tloušťku, což zabraňuje pozdějším propadům zámkové dlažby.
Druhá fáze: Pevný podklad
Na takto zhutněné dno výkopu se postupně kladou dvě až tři podkladní vrstvy štěrkodrti, kdy každá vrstva se hutní na patřičnou únosnou pevnost a hutnost podkladu. Hrubá podkladní vrstva se připravuje při budování pojízdných komunikací a ploch a ve zhutněném stavu má hloubku cca 250 až 400 mm..Tvoří ji kamenná drť o zrnitosti 16–32 mm. Poté následuje navezení jemnější podkladní vrstvy tvořené kamennou drtí o zrnitosti 8–16 mm. Tato jemná podkladní vrstva má ve zhutněném stavu hloubku cca 100 až 150 mm u pojezdových ploch. U komunikací pro pěší provoz tvoří jedinou podkladní vrstvu uloženou přímo na dno výkopu. V případě obav z prorůstání plevele a různých travin mezi spárami budoucí položené zámkové dlažby,lze na dno výkopu pod štěrkové lože položit geotextilii proti prorůstání travin. Nesmíme opomenout důležitou součást zámkové dlažby a to je to, že zámková dlažbu musí být vždy ukončena buď pevnou stěnou, tedy stěnou domu nebo oplocení. Pokud budoucí plocha takové ukončení nemá, používá se zpravidla betonový obrubník nebo betonové palisády, které zpravidla určují i finální výšku kladené zámkové dlažby.
Třetí fáze: Lože rovné jako stůl
Před pokládkou dlažby ještě následuje poslední ložní vrstva jemné drtě o zrnitosti 0–4mm, případně 4–8 mm. Tato vrstva je již určena pro pokládku zámkové dlažby a proto je velmi důležité aby její povrch byl rovný a její hloubka rovnoměrná v celé ploše. K vytvoření této vrstvy se používají dřevěné, nebo ocelové latě položené na zhutnělý povrch. Tyto latě slouží jako vodící pásy při srovnávání zásypové štěrkové drtě kladecí vrstvy do roviny pomocí strhávací lišty. Vyrovnaná kladecí vrstva se již před samotnou pokládkou dlažby nehutní a proto se na ni již dále nevstupuje. Po vyjmutí vodících latí a doplnění drtě do vzniklých dutin je štěrkové podloží připraveno pro pokládku dlažby.
Čtvrtá fáze: Pokládka zámkové dlažby
Pro pěší provoz se používá zámková betonová dlažba tloušťky 40-60 mm, pro pojezdové plochy dlažba tloušťky 80-100 mm. Pokládka dlažby se provádí současně z více palet dlažby najednou, aby se docílilo barevně kompaktního odstínu povrchu.
Pokládka zámkové dlažby se provádí do nezhutněného štěrkového lože s poklepáním gumovou paličkou směrem z nejnižšího místa kládené plochy k nejvyššímu tak, aby vrchní štěrková vrstva nebyla narušena. Proto se na plochu nesmí šlapat ani po ní přejíždět. Případná úprava tvaru dlažby „dořezy“, například u okrajů nebo okolo kanalizace, se provádí lámačkou na zámkovou dlažbu, nebo řezem diamantovou pilou pro přesné dělení.
Závěrečná fáze: Nepodceňujte spárování
Po položení zámkové dlažby se spáry mezi jednotlivými dlaždicemi zasypou suchým jemným křemičitým pískem o zrnitosti 0–2 mm, případně 0–4 mm pomocí koštěte a následně se křemičitý písek důkladně vmete do spár mezi zámkovou dlažbou. Jako materiál pro výplň spár nedoporučuje používat písek obsahující vápenné nebo hlinité příměsi jinak je nebezpečí, následného prorůstání spár travinami a mechy a také tvoření vápenných výkvětů na povrchu dlažby. I z těchto důvodů je zasypávání spár nutno provádět za suchého počasí suchým pískem, který mezi spáry dokonale zapadne. Poté se provádí poslední důkladné zhutnění celé plochy v příčném a podélném směru pomocí vibrační desky opatřené gumovým nebo silikonovým návlekem, aby se docílilo rovné pochozí nebo pojezdové plochy. Po zhutnění takto zapískované zámkové dlažby následuje druhé zasypání a vyplnění spár křemičitým pískem.